Wednesday 13 February 2013

PELANCARAN BUKU TRAVELOG JEPUN

SEHARI sebelum buku Travelog Jepun siap dicetak, saya hadir ke seminar Look East Policy (LEP)di Kuala Lumpur yang dirasmikan oleh YAB Perdana Menteri Malaysia dan Duta Jepun mewakili Perdana Menteri Jepun. Sayang sekali, kalaulah buku itu telah siap, dapatlah saya hadiahkan senaskah kepada YAB Perdana Menteri. Tentu boommm buku saya. Sekadar angan-angan.

1. Saya, isteri dan anak saya pernah menghadiri kursus penyediaan sushi halal oleh Chef Nabil.

2. Saya bercadang untuk menjamu rakan-rakan makan sushi di rumah sebagai acara utama. Acara sampingan pula ialah Pelancaran Buku Travelog Jepun

Sebahaguan daripada sushi yang disediakan. Memang penat menyediakan sushi untuk 80 orang.

Bila hari sudah petang buka kedai .... ramai minta tandatangan buku. Maka bermulalah sesi pelancaran buku Travelog Jepun

Di samping buku sendiri, saya juga jual buku kawan. Ia sangat laris. Habis.

Seronok jumpa kawan-kawan. Namun ada juga yang tidak datang sebab takut saya kenakan bayaran makan sushi ataupun takut terpaksa beli buku saya. Saya ajak ikhlas untuk makan sahaja. Namun kawan ada macam-macam kawan.... ajak makan pun masih was-was takut perlu salam keruk :)

Buku Travelog Jepun tidak habis terjual pada hari pelancaran. Saya tidak risau, sebab tujuan utamanya ialah untuk menjamu makan. Lagi pula buku ini saya jual RM39 sedangkan kos penerbitan buku ini adalah RM40.

Pecahan kos ialah:-

Cetakan RM22, Editor RM15, Cover RM3

Mengapa menjual walaupun rugi? Itu strategi.

No comments:

Post a Comment